Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nie dajmy się oszukać kupując w Internecie

Data publikacji 26.10.2015

Zaniżone ceny oferowanych towarów, fikcyjne opinie klientów, czy żądanie przedpłaty - internetowi oszuści chwytają się różnych sposobów, żeby wyłudzić od nas pieniądze. W minionym tygodniu do Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach zgłosiło się kilka osób oszukanych w Internecie.

Suwalscy policjanci tylko w ubiegłym tygodniu przyjęli kilka zgłoszeń dotyczących oszustw internetowych. Zakupy w Internecie, to wygodna forma kupowania i sprzedawania przeróżnych rzeczy, ale jak wszędzie należy być ostrożnym, aby nie dać się oszukać.

Do suwalskiej komendy Policji zgłosiła się suwalczanka, która na koniec sierpnia b.r. na jednym z portali aukcyjnych kupiła laptop. Transakcja nie zakończyła się jednak uczciwie. Mimo, że kobieta wpłacił na podane przez sprzedającego konto prawie 2500 zł., to nie otrzymała komputera.

Z kolei inny mieszkaniec miasta zawiadomił, że za pomocą jednego ze znanych portali internetowych chciał kupić telefon. Po wylicytowaniu i wpłaceniu, na podane przez sprzedającego konto, 620 zł kontakt ze sprzedającym "urwał się". Mężczyzna do tej pory nie doczekał się ani towaru, ani zwrotu pieniędzy. Niestety nie jest to odosobniony przypadek.

Poniżej kilka rad, jak ustrzec się internetowych oszustów.

  • Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego, często bardzo tanie = bardzo podejrzane.
  • Nigdy nie kupujmy w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używajmy tylko komputera domowego i zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to Policji szybko go ująć.
  • Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.
  • Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić.
  • Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki "https". Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze. Przy tej formie dostawy możemy sprawdzić, czy otrzymaliśmy zamówiony towar.
  • Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność.
  • Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
  • Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi.
  • Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i "dokumentacji".

Gdy doszło do oszustwa, należy:

  • poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury;
  • zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;
  • zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów;
  • skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty .
Powrót na górę strony