Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Internetowi oszuści nie próżnują

Data publikacji 11.01.2016

Szybko i wygodnie, z dostawą pod wskazany adres - tak wyglądają dziś przeważnie zakupy w sieci. Coraz więcej z Nas korzysta właśnie z tej formy kupna różnego rodzaju towarów. Także i w tym roku wiele osób zamiast chodzić po sklepach skorzystało już z usług portali aukcyjnych oraz sklepów internetowych. Niestety internetowi oszuści nie próżnują. Tylko w ostatnich dniach do Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach zgłosiło się 5 osób oszukanych w Internecie. Poszkodowani stracili na transakcjach w sieci od kilkudziesięciu do kilkuset zł.

Suwalscy policjanci kilka razy w miesiącu przyjmują zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Grudzień się skończył, ale szaleństwo zakupów trwa. Suwalczanie, podobnie jak inni mieszkańcy naszego kraju, coraz chętniej kupują w Internecie. To wygodne, gdyż nie ruszając się sprzed monitora, można zamówić dowolny produkt z dostawą do domu. W sieci nie ma kolejek, godzin spędzonych na chodzeniu między półkami. Niestety, tak jak w realnym świecie, tak i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja. Przez kilka pierwszych dni Nowego Roku do Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach zgłosiło się już 5 oszukanych osób. Najczęściej zamawiały telefony komórkowe, ubrania i buty.

W piątek do suwalskiej komendy Policji zgłosiła się 20- latka, która na początku listopada ub.r., na jednym z portali internetowych chciała kupić kurtkę. Transakcja nie zakończyła się jednak uczciwie. Mimo, że kobieta wpłaciła na podane przez sprzedającego konto ponad 330 zł, to nie otrzymała zamówionego towaru.

Także w piątek 38- letnia mieszkanka naszego miasta zawiadomiła, że w połowie listopada ub.r., za pomocą jednego ze znanych portali internetowych, zamówiła z hurtowni obuwia buty damskie. Niestety do dnia dzisiejszego kobieta nie otrzymała zamówionego towaru, ani zwrotu pieniędzy.

Z kolei w sobotę 50- letni mieszkaniec naszego miasta zawiadomił, że za pomocą jednego ze znanych portali internetowych chciał kupić telefon. Po wpłaceniu zaliczki, na podane przez sprzedającego konto, w wysokości 500 zł., kontakt ze sprzedającym "urwał się". Mężczyzna do tej pory nie doczekał się ani towaru, ani zwrotu pieniędzy. Niestety nie jest to odosobniony przypadek.

Poniżej przedstawiamy kilka rad, jak ustrzec się internetowych oszustów: 

  • Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego. Bardzo tanie = bardzo podejrzane.
  • Nigdy nie kupujmy w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używajmy tylko komputera domowego i zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to Policji szybko go ująć,
  • Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych,
  • Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić,
  • Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki "https". Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze. Przy tej formie dostawy możemy sprawdzić, czy otrzymaliśmy zamówiony towar.
  • Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność,
  • Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
  • Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,
  • Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i "dokumentacji",

Gdy doszło do oszustwa, należy:

  • poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury;
  • zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą; 
  • zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów; 
  • skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty.

Zakupy w Internecie, to wygodna forma kupowania i sprzedawania przeróżnych rzeczy, ale jak wszędzie należy być ostrożnym, aby nie dać się oszukać.


 


 


 


 

Powrót na górę strony