Aktualności

Chciała sprzedać buty, a straciła ponad 3000 złotych

Data publikacji 24.01.2023

Po wystawieniu produktu do sprzedaży na portalu ogłoszeniowym dostajesz link w celu otrzymania płatności, czy też opłaty ubezpieczenia firmy kurierskiej? Po wejściu w link proszą cię o podanie danych osobowych, numerów z karty płatniczej, loginu i hasła do konta bankowego? Uważaj! Tak działają oszuści! Tym razem ich ofiarą padła mieszkanka powiatu suwalskiego, która chcąc sprzedać buty za 30 złotych, straciła ponad 3000 złotych.

Do suwalskich policjantów zgłosiła się 37-latka, która została oszukana w sieci. Kobieta, na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż buty za 30 złotych. Na drugi dzień dostała informację na jednym z internetowych komunikatorów, że ktoś chce kupić jej buty.  Oszust  poprosił 37-latkę o adres e-mail, na który miał wysłać instrukcję sprzedaży. Po chwili kobieta otrzymała wiadomość, w której był nagłówek przypomionał logo jednej ze znanych firm kurierskich. W treści wiadomości była informacja, że sprzedająca ma opłacić ubezpieczenie w kwocie 268 złotych. Kiedy kobieta spytała „kupującego” dlaczego to ona ma ponosić te koszty, ten zapewnił ją, że pieniądze do niej wrócą, że to tylko zabezpieczenie jego płatności. Po tej rozmowie 37-latka kliknęła w link dołączony do wiadomości. Została przekierowana na stronę, gdzie musiała wybrać formę płatności. Następnie wpisała kod blik. W związku z rzekomymi utrudnieniami, związanymi z ubezpieczeniem, kobieta dokonała jeszcze kilku płatności. Oszust twierdził, że jeżeli tego nie zrobi, to nie odzyska wpłaconych pieniędzy i zostanie pociągnięta do odpowiedzialności. Kobieta bojąc się, że nie odzyska swoich pieniędzy, klikała w kolejne linki i podawała swoje dane. Pokrzywdzona zorientowała się, że padła ofiarą oszusta, kiedy ten zaczął straszyć Interpolem i namawiał do kolejnych przelewów. 37-latka skontaktowała się ze swoim bankiem i dowiedziała się, że z jej konta zniknęło ponad 3000 złotych. Wówczas zablokowała swój rachunek bankowy, kartę do bankomatu i zgłosiła reklamację na wszystkie transakcje.

Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych?
• bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego/sprzedającego, aby wejść w link i podać pełne dane logowania do konta;
• podczas transakcji sprzedaży nigdy nie podawaj numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu;
• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz;
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinny wzbudzić naszą czujność;
• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinien wzmóc naszą czujność.

 

Powrót na górę strony