Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Chciała sprzedać spodnie, a straciła ponad 2500 złotych

Data publikacji 08.03.2023

Po wystawieniu produktu do sprzedaży na portalu ogłoszeniowym dostajesz link w celu otrzymania/potwierdzenia płatności? Po wejściu w link proszą cię o podanie danych osobowych, zalogowanie się do banku? Uważaj! Tak działają oszuści! Tym razem ich ofiarą padła mieszkanka powiatu suwalskiego, która chcąc sprzedać spodnie za 15 złotych, straciła ponad 2500.

Do suwalskich policjantów zgłosiła się nastolatka, która została oszukana w sieci. Dziewczyna na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż spodnie za 15 złotych. Po chwili otrzymała wiadomość sms, że ktoś jest zainteresowany zakupem. Została poproszona o podanie numeru telefonu. Po kilku minutach sprzedająca otrzymała drugą wiadomość, w której był link z prośbą o potwierdzenie płatności. Mieszkanka powiatu suwalskiego, przekonana, że potwierdza transakcję, wybrała ikonę swojego banku. Następnie wpisała login i hasło, numer karty bankomatowej, datę jej ważności oraz kod CVV, tym samym dając oszustom dostęp do swojego konta bankowego. Po chwili otrzymała kod autoryzacyjny, który wpisała na stronie logowania. Po kilku minutach sprzedająca zauważyła, że ktoś złożył wniosek o zwiększenie debetu na jej koncie bankowym i wypłacił ponad 2,5 złotych. Dziewczyna od razu zablokowała konto w banku, a o oszustwie powiadomiła policjantów.

Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych:
• bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego/sprzedającego, aby wejść w link i podać pełne dane logowania do konta;
• podczas transakcji sprzedaży nigdy nie podawaj numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu;
• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz;
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinny wzbudzić naszą czujność;
• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach-jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinien wzmóc naszą czujność.

 

Powrót na górę strony